Ultrakolarstwo to sport dla prawdziwych pasjonatów dwóch kółek. Pokonywanie setek, a nawet tysięcy kilometrów wymaga nie tylko świetnej kondycji fizycznej i psychicznej, ale także idealnego dopasowania roweru do ciała. Bikefitting odgrywa tu kluczową rolę, ponieważ złe ustawienie pozycji może doprowadzić do ogromnego dyskomfortu, strat energii, a nawet kontuzji. Jak więc wpływa ergonomia roweru na ultra dystanse i dlaczego warto zadbać o nią przed startem?
Ponad milion obrotów korbą – dlaczego precyzja ma znaczenie?
Załóżmy, że rowerzysta pokonuje 500 km ze średnią kadencją 85 obrotów na minutę i średnią prędkością 30 km/h. W takim przypadku:
- 1 godzina jazdy = 85 obrotów x 60 minut = 5100 obrotów
- 500 km przy prędkości 30 km/h = 16,6 godziny jazdy
- Łączna liczba obrotów korbą: 16,6 x 5100 = 84 660 obrotów!
A teraz wyobraź sobie, że każdy z tych obrotów wykonujesz w źle ustawionej pozycji. Mała wada w ustawieniu siodełka, kierownicy czy bloków w butach może oznaczać setki tysięcy powtórzeń tego samego błędu. Efekt? Spadek wydajności, bóle stawów i mięśni, a nawet kontuzje, które uniemożliwią ukończenie wyścigu.
Złe ustawienie roweru = straty energii i bóle, które mogą Cię wyeliminować
Podczas długiej jazdy kluczowe są trzy punkty styku rowerzysty z rowerem:
Siodełko i miednica – źle ustawione siodło może powodować drętwienie krocza, bóle kręgosłupa i spadek efektywności pedałowania.
Kierownica i ręce – zbyt agresywna pozycja nadwyręża kark, barki i nadgarstki, prowadząc do ich drętwienia.
Pedały i buty – niewłaściwe ustawienie bloków w butach może powodować bóle kolan i nierównomierne obciążenie mięśni.
Każdy z tych błędów prowadzi do marnowania energii, co jest szczególnie niebezpieczne w ultrakolarstwie, gdzie każdy wat generowanej mocy ma znaczenie.
Bikefitting – Twoja tajna broń w wyścigach ultra
Prawidłowe ustawienie roweru pozwala na:
✅ Maksymalne wykorzystanie siły mięśni, co zwiększa efektywność jazdy
✅ Zmniejszenie ryzyka bólu i kontuzji, dzięki równomiernemu obciążeniu mięśni
✅ Ograniczenie zmęczenia – optymalna pozycja redukuje napięcie i chroni kręgosłup
✅ Lepsze przenoszenie mocy – dzięki odpowiedniemu ustawieniu pedałów i siodełka
Nie bez powodu zawodowi ultrakolarze przed każdym dużym wyzwaniem przechodzą bikefitting, by skorygować ustawienia i dostosować je do długodystansowej jazdy.
Podsumowanie – nie ignoruj detali!
Jeśli planujesz przejechać trasę 500+ km, bikefitting nie jest luksusem – to konieczność. Już kilka milimetrów różnicy w ustawieniu siodełka czy kąta nachylenia kierownicy może zdecydować o Twoim komforcie i efektywności jazdy. Nie pozwól, by zła pozycja odebrała Ci radość z ultrakolarstwa!
♂️ Zadbaj o bikefitting i ciesz się każdą minutą jazdy – bez bólu i zbędnych strat energii!